Den dybe søvn skaber den dybe koncentration

Kvaliteten af din søvn afgør kvaliteten af din skolegang, koncentration samt din indlæringsevne.

Teenagealderen er en tumult tid. Den bringer på et af livets mest forvirrende, sindsforvandlene, kropsforandrende øjeblikke: puberteten.
Puberteten kræver en ufattelig mængde energi, kroppen er i stor forandring og hjernen er under massiv udvikling. Denne periode af teenagerens liv foregår oftets i slutningen af folkeskolen, under efterskoleårene og i starten af ungdomsuddannelsen. En tid hvor eksamenspres, afleveringsfrister og lektielæsning fylder og udgør hverdagen; og holder en oppe om natten. Undervisningen bliver mere og mere vigtig, og eleverne forventes at kunne deltage aktivt og bidragene til undervisningen. De forventes, at kunne huske hvad de lærer, samt at kunne bruge det indlærte i praksis og i eksaminationer; om de måtte være skriftelige eller mundtlige. Teenageårene er år der måles og vejes, år der kræver præstationer og karakterforbedringer.
   Alt dette undervisningspres sammenblandet med de unges sociale udvikling. Vennegrupper bliver skabt, kærester bliver mødt, fester bliver afholdt. Det er en tid, hvor søvnen spiller en dominerende rolle: forskning viser nemlig, at kvaliteten af din søvn, samt mængden af din søvn, påvirker din evne til at lære. Den påvirker vores hukommelse. Den påvirker vores hjernes evne til at tilpasse sig og ændre sig, den evne til at lagre ny information og behandle alle hverdagens stimuli: om de måtte være faglige eller sociale.


Den gode nats søvn
Det viser sig, at der er en målbar, direkte sammenhæng mellem dårlig søvn hos børn i efterskolealderen og dårlige karakter gennemsnit. I et studiet fra 2016 viste det sig, at de børn og unge der sov dårligt, mindst og mest forstyret, var dem der præsterede dårligst i undervisningen; og omvendt, var eleverne der fik mellem syv til otte timers uforstyrret, veludhvilet søvn de elever, der klarede sig bedst, både fagligt og socialt.
Ungdomslivet, efterskolelivet og uddannelseslivet byder på så mange indtryk, daglige aktiviteter og bekymringer, at den dybe, uforstyrrede søvn kan være svær at finde og få tid til. Tilmed er det ikke alle, der er så heldige, at have fundet en elevationsseng på tilbud eller have arvet deres forældres dyre boksmaddras, til at medbringe på deres efterskoleophold, eller indrette deres værelse med. Sengen du sover i, udgør fundamentet for din søvn: det er her du genoplader de batterier, som du skal bruge til at fungere i en, i forvejen, presset, forvirnede og forandrende verden. Det er her, din krop har tid til at udvikle sig, til at vokse, til bearbejde.

Søvnløshed påvirker vores helbred
Vi har etableret at søvnen er vigtig for indlæringsevnen, vores hukommelse og evne til at deltage aktivt i en undervisningssammenhæng, men det er blot toppen af isbjerget. En god nats søvn er uomtvisteligt forenelig med et bedre helbred. Uden den dybe søvn er hjernen og resten af kroppen ikke parat til dagligdagen. Et svensk neurologisk studie viser, at børn der får en dårlig nats søvn eller lider af søvnløshed, har størst chance for at udeblive fra undervisningen. Den viser, at børn der mangler den nødvendige søvn, har større chance for at udvikle angst, depression og andre psykiske lidelser. Vores søvn påvirker direkte vores humør; den er en afgørende faktor for hvordan vores følelsesverden ser ud og er derfor vigtig for vores pubertet, hvor vores følelsesverden skal være parat og rustet til båden dagens, men også nattens udfordringer.

10

Gør ligesom 400+ elever og forældre og tilmeld dig vores nyhedsbrev